UNISON POLYPHONY

Neue Musik im Fläming 2022

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Konzert
Samstag 22. Oktober

Unison Polyphony

Markus Eichenberger – Klarinette
Christoph Gallio – Sopransax & C Melody

Die Bläser Eichenberger und Gallio haben sich dem Holzblasinstrument und der einfachsten Form der musikalischen Kommunikation – dem Duo – verschrieben. Saxophon und Klarinette. Zwei analoge Instrumente. Eine intime, persönliche Musik, ein Gespräch, ein Sinnieren, das nicht nur zwischen den beiden Musikern, sondern auf eine transdisziplinäre Art und Weise auch zwischen dem Publikum, dem Raum und den Auftretenden stattfindet. Analog in Zeit und Raum.
Basierend auf einfachsten und unspektakulären Konzepten bewegt sich die Improvisation des Duos. Eine durchlässige in sich gekehrte Musik – eine Meditation mit Zwischentönen.

Im zweiten Set gibt es eine Premiere im Trio mit

Dietrich Eichmann – Klavier

Ab 16 Uhr Café im Garten (bei gutem Wetter), Konzert um 18:00. Nach dem Konzert gemeinsames Abendessen.

Eintritt 25€ / erm. 18€ (<18 J.). Wegen begrenzten Platzes sind verbindliche Anmeldungen bis zum 20. September unbedingt erforderlich! Bitte unter 034907 307300 oder info[a]oaksmus.de !


Soeben ist auf dem Label Hathut – ezz-thetics die CD „Unison Polyphony“ von Markus Eichenberger und Christoph Gallio erschienen.

In creating this distinctive program of music and titling it Unison Polyphony, the multifaceted Swiss reedmen Markus Eichenberger and Christoph Gallio have implied a seemingly contradictory nature at the heart of their collaboration – two instrumental voices that relate to each other, illogically, by following a shared path (unison) and different paths (polyphony) at the same time. (…)
But, to my mind, this duo could be regarded as cohabitational while neither generally supportive nor conversational, that is, agreeing to exist in a common space, contributing ideas that fit together without apparent compositional development or specific points of reference. Often, their participation seems to avoid the conditioned impulse of corresponding reaction.
The melody that results, in those moments, is an unexpected, unpredictable complication of parts, no longer two distinct voices, but one integrated event. One plus one now equals one. (…
(Auszüge aus den Linernotes von Art Lange zu der CD Markus Eichenberger & Christoph Gallio // Unison Polyphony (HatHut) ezz- thetics 1138)

Markus Eichenberger (*1957) wuchs in Moosleerau (AG) auf. Er lebt heute in Zürich und Menzberg (LU). Nach einer Berufslehre als Fotograf lässt er sich zum Lehrer für musikalische Früherziehung ausbilden und erlangt später ein Blasmusikdirigentendiplom (EMV). Arbeitet in dieser Zeit als Warenhausverkäufer. Danach als Lehrer für musikalische Früherziehung. 1978 bis 1982 war er Musiklehrer an diversen Schulen im Kanton Aargau. Seit 1982 Instrumentallehrer für Klarinette und Saxophon an der Musikschule Zürcher Unterland MSZU. Seit 1977 beschäftigt sich Eichenberger als Klarinettist – und teilweise als Saxophonist – fast ausschliesslich mit improvisierter Musik in verschiedenen Gruppen und Projekten. Schwerpunkte bilden dabei die Soloarbeit, das Spiel im Duo und die Grossformation. Seit 2003 entwickelt er den Klangkatalog «Hörgänge» und seit 2006 «Aquaphone» zusammen mit Alfred Zimmerlin. Seine musikalische Arbeit wurde unterstützt von der Stadt und dem Kanton Zürich, dem Aargauer Kuratorium, der Stiftung Pro Helvetia und zahlreichen anderen Stiftungen. Er erhielt mehrere Preise: Kompositionspreis des WDR (92), Prix Cultura der Kiwanis-Foundation (1998) sowie Kompositionsauftrag der Stiftung Pro Helvetia für DOMINO (2000). 2004, Preis des Vereins Wirtschaft und Kultur in Willisau.
Konzerte in der Schweiz, Deutschland, DDR, Niederlande, Dänemark, USA, Grossbritannien, CSFR, Ungarn, Polen, Russland, Belgien, Frankreich, Spanien, Slowakei, Italien, Belarus, Libanon, Slowenien. 
www.eichenberger.li

Der in Baden wohnhafte Christoph Gallio (*1957) studierte nach dem Vorkurs an der Kunstgewerbeschule Basel klassisches Saxophon bei Iwan Roth am Konservatorium Basel und Musik bei Steve Lacy in Paris. Master of Arts (MA) in Transdisziplinarität an der Zürcher Hochschule der Künste (ZHdK). Erhielt 1987 den Aktionskunstpreis der Stadt Basel, 2009 das Berliner Atelier, 2019 das Londoner Atelier und 2012 ein Werkbeitrag des Kantons Aargau. 2017 verbrachte er 6 Monate im Atelier der Stadt Baden in Buenas Aires.
Gallio bewegt sich seit 1977 eigenwillig zwischen improvisierter und komponierter Musik. Neben anderen eigenen Projekten tourte er mit DAY & TAXI (zur Zeit mit Silvan Jeger und Gerry Hemingway) in Kanada, Japan, Russland, China, Zentralasien, Argentinien, Chile, in Europa, den USA und der Schweiz. Neben vielen bekannten Schweizer Musiker*innen arbeitete er u.a. mit Irene Aebi, Fred Frith, Phil Minton, Peter Kowald, Matthew Ostrowski, John Russel, Lindsay L. Cooper, Samm Bennett, Uchihashi Kazuhisa, Takashi Kazamaki, Kazutoki Umezu, Tetsu Saitoh, Haco, Keiko Higuchi, Onnyk, Dennis Charles, Bern Nix, Michael Lytle, Chris Cochrane, William Parker, Rashied Ali, Naoki Kita, Robert Dick, David Watson, Olaf Rupp, Sven Åke Johansson, Devey Williams, Andrea Neumann, Jan Roder, Oliver Steidle, Pablo Diaz, Paula Shocron, Marcelo von Schultz, Luis Conde zusammen. Solos mit Goldfischen und Performances mit den Tänzerinnen Christine Brodbeck, Yvonne Meier, Tomiko Takai, Franz Frautschi und Hideto Heshiki . Zusammenarbeit u.a. mit den Künstler*innen Caro Niederer, Beat Streuli, Alex Silber, Eric Hattan und dem Schriftsteller Kurt Aebli. Christoph Gallio ist Mitbegründer der Werkstatt für Improvisierte Musik in Zürich (WIM, seit 1978) und betreibt seit 1988 sein eigenes Label PERCASO.
www.percaso.ch – www.gallio.ch


Die Konzertreihe NEUE MUSIK IM FLÄMING 2022 wird gefördert vom Land Sachsen-Anhalt, dem Musikfonds e.V. und dem Landkreis Wittenberg.



Neue Musik im Fläming 2022

Concert
Saturday 22nd October

Unison Polyphony

Markus Eichenberger – clarinet
Christoph Gallio – soprano sax & C Melody

The wind players Eichenberger and Gallio have dedicated themselves to the woodwind instrument and the simplest form of musical communication – the duo. Saxophone and clarinet. Two analogue instruments. An intimate, personal music, a conversation, a musing that not only happens between the two musicians, but in a transdisciplinary way also between the audience, the space and the performers. Analogue in time and space.
Based on the simplest and most unspectacular concepts, the duo’s improvisation unfolds. A translucent, introverted music – a meditation with intermediate nuances.

The second set features a trio premiere with

Dietrich Eichmann – piano

Café in the garden from 16:00 (if the weather allows it).
Concert at 18:00. After the concert dinner together.

Admission 25€, reduced 18€ (<18y). Due to limited space, binding registrations are absolutely necessary by 18th October!
Please call 034907 307300, or write to info[a]oaksmus.de


The CD „Unison Polyphony“ by Markus Eichenberger and Christoph Gallio has just been released on the label Hathut – ezz-thetics.

In creating this distinctive program of music and titling it Unison Polyphony, the multifaceted Swiss reedmen Markus Eichenberger and Christoph Gallio have implied a seemingly contradictory nature at the heart of their collaboration – two instrumental voices that relate to each other, illogically, by following a shared path (unison) and different paths (polyphony) at the same time. (…)
But, to my mind, this duo could be regarded as cohabitational while neither generally supportive nor conversational, that is, agreeing to exist in a common space, contributing ideas that fit together without apparent compositional development or specific points of reference. Often, their participation seems to avoid the conditioned impulse of corresponding reaction.
The melody that results, in those moments, is an unexpected, unpredictable complication of parts, no longer two distinct voices, but one integrated event. One plus one now equals one. (…)
(excerpt from liner notes by Art Lange for the CD Markus Eichenberger & Christoph Gallio // Unison Polyphony (HatHut) ezz- thetics 1138)

Markus Eichenberger (*1957) grew up in Moosleerau (AG). Today he lives in Zurich and Menzberg (LU). After a professional apprenticeship as a photographer, he was trained as a teacher for Early Music Education and later obtained a brass band conductor’s diploma (EMV). During this time he worked as a department store salesman. Subsequently as a teacher for Early Music Education. From 1978 to 1982 he was a music teacher at various schools in the canton of Aargau. Since 1982 instrumental teacher for clarinet and saxophone at the Musikschule Zürcher Unterland MSZU. Since 1977 Eichenberger has been working almost exclusively as a clarinettist – and partly as a saxophonist – with improvised music in various groups and projects. The main focus is on solo work, playing in duos and large formations. Since 2003 he has been developing the sound catalogue „Hörgänge“ and since 2006 „Aquaphone“ together with Alfred Zimmerlin. His musical work has been supported by the City and Canton of Zurich, the Aargauer Kuratorium, the Pro Helvetia Foundation and numerous other foundations. He received several prizes: WDR Composition Prize (92), Prix Cultura of the Kiwanis Foundation (1998) and composition commission from the Pro Helvetia Foundation for DOMINO (2000). 2004, Prize of the Association Economy and Culture in Willisau.
Concerts in Switzerland, Germany, GDR, Netherlands, Denmark, USA, Great Britain, CSFR, Hungary, Poland, Russia, Belgium, France, Spain, Slovakia, Italy, Belarus, Lebanon, Slovenia.
www.eichenberger.li

Christoph Gallio (*1957), who lives in Baden, studied classical saxophone with Iwan Roth at the Basel Conservatory and music with Steve Lacy in Paris after completing his preliminary course at the Basel School of Applied Arts. Master of Arts (MA) in Transdisciplinarity at the Zurich University of the Arts (ZHdK). Received the Action Art Prize of the City of Basel in 1987, the Berlin Atelier in 2009, the London Atelier in 2019 and a work grant from the Canton of Aargau in 2012. In 2017 he spent 6 months in the studio of the city of Baden in Buenas Aires.
Gallio has been moving idiosyncratically between improvised and composed music since 1977. In addition to his own projects, he has toured with DAY & TAXI (currently with Silvan Jeger and Gerry Hemingway) in Canada, Japan, Russia, China, Central Asia, Argentina, Chile, Europe, the USA and Switzerland. In addition to many well-known Swiss musicians, he has worked with Irene Aebi, Fred Frith, Phil Minton, Peter Kowald, Matthew Ostrowski, John Russel, Lindsay L. Cooper, Samm Bennett, Uchch, and others. Cooper, Samm Bennett, Uchihashi Kazuhisa, Takashi Kazamaki, Kazutoki Umezu, Tetsu Saitoh, Haco, Keiko Higuchi, Onnyk, Dennis Charles, Bern Nix, Michael Lytle, Chris Cochrane, William Parker, Rashied Ali, Naoki Kita, Robert Dick, David Watson, Olaf Rupp, Sven Åke Johansson, Devey Williams, Andrea Neumann, Jan Roder, Oliver Steidle, Pablo Diaz, Paula Shocron, Marcelo von Schultz, Luis Conde together. Solos with Goldfish and performances with the dancers Christine Brodbeck, Yvonne Meier, Tomiko Takai, Franz Frautschi and Hideto Heshiki . Collaborations with artists Caro Niederer, Beat Streuli, Alex Silber, Eric Hattan and the writer Kurt Aebli, among others. Christoph Gallio is co-founder of the Workshop for Improvised Music in Zurich (WIM, since 1978) and has been running his own label PERCASO since 1988.
www.percaso.ch – www.gallio.ch


The concert series NEUE MUSIK IM FLÄMING 2022 is supported by the State of Saxony-Anhalt, the Musikfonds e.V. and the District of Wittenberg.


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